Czujnik przeciążeń, zaawansowany czujnik przeciążeń, g sensor, G-Sensor, czujnik g – określeń na jeden z najważniejszych elementów kamer samochodowych jest dużo. Wielu kierowców wciąż jednak zadaje sobie pytanie, czym tak właściwie jest G Sensor. W tym artykule postaramy się udzielić na nie jasnej odpowiedzi.

g sensor co to

G Sensor – co to jest?

Na to pytanie chciałoby się odpowiedzieć klasycznym – co to jest g sensor? Każdy widzi! Sprawa nie jest jednak taka prosta, bo o ile bohater pierwowzoru tego powiedzenia, czyli koń, faktycznie jest ciężki do przeoczenia, o tyle czujnik przeciążeń ukryty jest wewnątrz rejestratora jazdy, a zatem nie możemy go dokładnie obejrzeć.

W rzeczywistości G Sensor, zwany również czujnikiem przeciążeń lub czujnikiem wstrząsu, to rodzaj akcelerometru (przyspieszeniomierza), który jest w stanie zarejestrować siły działające na auto w trakcie wykonywania różnych manewrów oraz w wyniku różnych sytuacji drogowych. W momencie, gdy siły wykryte przez G Sensor są wyższe, niż te, które wskazywałyby na normalne użytkowanie auta, wówczas wysyła on sygnał do kamery samochodowej. Dla przykładu, w wideorejestratorach Prido wysłanie takiego sygnału sprawia, że kamera samochodowa automatycznie rozpoczyna proces ochrony aktualnie nagrywanego wideo przed nadpisaniem. Dzięki temu kierowca może mieć pewność, że wszelkie gwałtowne manewry na drodze, kolizje, stłuczki i innego typu wydarzenia, które generują duże przeciążenia/siły zostaną zapisane i zabezpieczone przed nadpisaniem, a co za tym idzie będą mogły posłużyć jako ewentualny dowód w sprawie o odszkodowanie/udowodnienie winy.

Niektóre kamery samochodowe, np. Prido i5, Prido i7, czy Prido i7 PRO umożliwiają dostosowanie czułości G Sensora do osobistych preferencji kierowcy. Zastanawiacie się jak ustawić g sensor? Ustawienie czułości czujnika przeciążeń na poziom wysoki spowoduje, że siły, które będą potrzebne do rozpoczęcia procesu zabezpieczenia nagrania przed nadpisaniem będą miały mniejsze wartości. W takiej konfiguracji G Sensor zabezpieczy przed nadpisaniem również potencjalnie mniej groźne wydarzenia (np. przejazd przez dużą nierówność na jezdni lub nieco gwałtowniejsze hamowanie). Gdy kierowca ustawi czułość G sensora na poziom niski, wówczas siły potrzebne do jego „aktywacji” będą wyższe. Oznacza to, że kamera przejdzie w tryb SOS i zacznie zabezpieczać nagranie przed nadpisaniem dopiero przy wykryciu poważniejszych przeciążeń.

G sensor w kamerze samochodowej ma zatem za zadanie ciągłe monitorowanie sił/przeciążeń, które działają na auto i reagowanie w momencie, kiedy wykryte siły zostaną uznane za niepokojąco wysokie.

Zaawansowany czujnik przeciążeń – inteligentny czujnik G sensor

Dobrej jakości wideorejestratory, takie jak np. kamery samochodowe Prido, posiadają inteligentny czujnik przeciążeń, którego działanie jest rozszerzone poprzez oprogramowanie rejestratora jazdy. Dzięki temu reakcja kamery na sygnał wysyłany przez G-Sensor może być różna w zależności od tego, w jakim trybie nagrywanie znajduje się kamera samochodowa.

Dla przykładu, jeśli wideorejestrator Prido i7 PRO ma aktywowany tryb parkingowy, to do wybudzenia go z trybu czuwania, zapisu nagrania i zabezpieczenia go przed nadpisaniem wystarczy jedynie niewielki wstrząs wykryty przez czujnik przeciążeń. W momencie, gdy auto znajdowałoby się w ruchu takie samo przeciążenie mogłoby zostać zignorowane, aby uniknąć ciągłego zabezpieczania nagrań. Kamera samochodowa Prido i7 PRO wie jednak, że gdy auto jest zaparkowane, wówczas każde przeciążenie zarejestrowane przez G sensor jest potencjalnym zagrożeniem, więc interpretuje sygnały odbierane od czujnika przeciążeń w taki sposób, aby maksymalnie chronić pojazd.

GDZIE KUPIĆ