W wielu testach oraz recenzjach wideorejestratorów często pomija się dokładne omówienie funkcji trybu parkingowego. Taka sytuacja może dziwić, ponieważ gdyby się nad tym zastanowić, to okaże się, że większość aut poruszających się po naszych drogach spędza zdecydowanie więcej czasu na parkingu, niż w trasie. Jeśli nie posiadamy własnego garażu, w którym pojazdowi nie grozi nic, prócz spadającej ze ściany półki, to funkcja trybu parkingowego powinna być dla nas szczególnie ważna. Co roku szkody parkingowe stanowią znaczący odsetek wypłat z ubezpieczeń OC sprawców (jeśli trafimy na uczciwą osobę) i AC uszkodzonego pojazdu (jeśli osoba, która dokonała szkody ucieknie z miejsca zdarzenia). Tryb parkingowy ma za zadanie takiego nieuczciwego sprawcę szkody przyłapać na gorącym uczynku.

Co to jest tryb parkingowy w rejestratorze

Tryb parkingowy powinien zostać włączony w momencie, kiedy kończymy trasę i opuszczamy auto. Należy pamiętać o tej czynności zawsze, gdy wychodzimy z samochodu, chyba że wideorejestrator jest wyposażony w funkcję aktywnego trybu parkingowego, do którego jeszcze wrócimy w tym tekście.

Po aktywacji trybu parkingowego rejestrator dostaje od nas sygnał, że pojazd przestał się poruszać i należy zacząć chronić go w inny sposób, niż za pomocą ciągłego nagrywania materiału w pętli. Kamera przechodzi w tryb czuwania w celu oszczędzania energii. Nie znaczy to jednak, że rejestrator nie jest aktywny i nie czuwa nad bezpieczeństwem samochodu. W momencie, kiedy czujnik przeciążeń (G-Sensor) zamontowany w kamerze wykryje, że auto zostało uderzone rejestrator wybudzi się z trybu czuwania i zacznie nagrywać materiał, aby zarejestrować co działo się w okolicy naszego auta zaraz po wykryciu przeciążenia. W taki sposób tryb parkingowy przyczyni się do tego, że nawet w momencie, gdy sprawca szkody parkingowej ucieknie z miejsca zdarzenia, to będziemy mieli nagrane jego auto, numery rejestracyjne i, z dużą dozą prawdopodobieństwa, wizerunek sprawcy. Z takim materiałem dowodowym z łatwością dojdziemy swoich praw i usuniemy szkody z OC sprawcy zdarzenia, a nie z własnej kieszeni lub naszego AC.

Czym jest aktywny tryb parkingowy i dlaczego to najlepszy wybór?

W poprzednich akapitach wspomnieliśmy o dwóch rodzajach trybu parkingowego – manualnym trybie parkingowym, który spotykamy w większości rejestratorów jazdy oraz aktywnym trybie parkingowym, który nazywa się również trybem automatycznym. Aktywny tryb parkingowy nie jest standardem na rynku i spotyka się go jedynie w dobrej klasy wideorejestratorach. Znajdą go państwo np. w kamerach marki Prido (model Prido i5, Prido i7 oraz Prido i7 PRO). Czym jednak różni się tryb manualny od trybu aktywnego?

Manualny (ręczny) tryb parkingowy:

Jak sama nazwa wskazuje, manualny tryb parkingowy właściciel rejestratora jazdy musi aktywować ręcznie. Za każdym razem, gdy kończy on trasę musi wcisnąć odpowiedni przycisk rejestratora lub odnaleźć i aktywować odpowiednią funkcję w jego ustawieniach. Jeśli o tym zapomni, to rejestrator nie przejdzie w tryb parkingowy i albo wyłączy się w momencie odcięcia zasilania (po wyjęciu kluczyków ze stacyjki) albo będzie nagrywał materiał w pętli aż do rozładowania baterii (w przypadku, gdy gniazdo zapalniczki traci zasilanie po zgaszeniu auta) lub rozładowania akumulatora auta (gdy auto posiada zasilanie gniazda zapalniczki po wyjęciu kluczyka ze stacyjki). Analogicznie, kiedy ruszamy w trasę musimy pamiętać o tym, aby tryb parkingowy wyłączyć.

Aktywny (automatyczny) tryb parkingowy:

Aktywny tryb parkingowy użytkownik wideorejestratora konfiguruje i uruchamia jedynie JEDEN raz. Po aktywacji tej funkcji wideorejestrator sam wykryje, czy auto, w którym jest zamontowany znajduje się w ruchu, czy na parkingu i dopasuje tryb nagrywania to odpowiedniej sytuacji. Taka funkcjonalność jest ogromną wygodą dla kierowcy, ponieważ nie musi on pamiętać o tym, aby za każdym razem, gdy zostawia auto uruchomić tryb parkingowy – kamera zrobi to sama. Analogicznie, gdy kierowca wsiądzie do auta i rozpocznie jazdę rejestrator z aktywnym trybem parkingowym wykryje, że auto się porusza i należy przejść do normalnego trybu nagrywania. Dzięki takiemu rozwiązaniu rejestrator wyposażony w aktywny tryb parkingowy jest w zasadzie urządzeniem bezobsługowym i działającym automatycznie – montujemy go do szyby i tyle, resztę pracy wykonuje już urządzenie.

Tryb parkingowy a akumulator

Bateria, kondensator, czy superkondensator?

Jeśli noszą się państwo z zakupem rejestratora zasilanego kondensatorem lub superkondensatorem i posiada on funkcję trybu parkingowego, to należy bezwzględnie zweryfikować, w jaki sposób taka funkcja ma działać. Dlaczego? Powód jest prosty – kondensatory i superkondensatory, choć są nieco bardziej wytrzymałe na zmienne warunki atmosferyczne, NIE magazynują energii tak jak klasyczne baterie. Aby działać kondensator i superkondensator potrzebuje stałego źródła zasilania. Co za tym idzie, gdy auto, w którym został zamontowany taki rejestrator nie posiada zasilania portów UBS lub gniazda zapalniczki po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki, to tryb parkingowy NIE BĘDZIE działał, ponieważ kamera nie będzie miała żadnego źródła zasilania! Aby tryb parkingowy działał w kamerach z kondensatorami i superkondensatorami konieczne będzie zatem dostarczenie im źródła energii z zewnętrznych źródeł (np. podpięcie do powerbanka, gdy wychodzimy z auta) lub ingerencja w układ elektryczny samochodu i podłączenie rejestratora bezpośrednio do akumulatora lub innego obwodu auta, który jest zasilany w trybie ciągłym.

Wideorejestratory z trybem parkingowym posiadające baterie po odcięciu zasilania auta będą oczywiście czerpać energię z własnych źródeł. I w tym momencie po raz kolejny raz uwypukla się wyższość aktywnego trybu parkingowego nad trybem manualnym. Aktywny tryb parkingowy jest zaprojektowany w taki sposób, aby maksymalnie zoptymalizować relację pomiędzy poborem mocy a czasem, jaki rejestrator jazdy jest w stanie przebywać w trybie czuwania bez dodatkowego źródła zasilania. Dzięki temu rejestrator, który posiada aktywny tryb parkingowy będzie dbał o bezpieczeństwo naszego auta tak długo, jak to tylko możliwe. Gdy wideorejestrator posiada manualny tryb parkingowy i, dla przykładu, kierowca zapomni włączyć go, gdy wychodzi z auta, wówczas kamera będzie nagrywać w trybie ciągłym aż do całkowitego rozładowania baterii.

Aktywny tryb parkingowy Prido i7 PRO

W rejestratorach Prido kamera w momencie korzystania z baterii maksymalnie optymalizuje swoją pracę tak, aby jak najdłużej pozostać w trybie gotowości do nagrania szkody parkingowej

Tryb parkingowy w wideorejestratorach jazdy – podsumowanie

  1. Zawsze zwracaj uwagę, czy rejestrator posiada funkcję trybu parkingowego

Twoje auto w większości stoi na postoju/parkingu/w garażu podziemnym. Co roku szkody parkingowe to znacząca część wypłacanych w Polsce odszkodowań. Bez trybu parkingowego nie będziesz miał dowodu, gdy ktoś uszkodzi Twoje auto w trakcie postoju.

  1. Aktywny tryb parkingowy jest lepszy niż manualny tryb parkingowy

Pierwszy z nich ustawiamy jedynie raz, a potem działa on automatycznie. W drugim przypadku musimy pamiętać o jego włączeniu i wyłączeniu za każdym razem, gdy wychodzimy/wchodzimy do auta.

  1. Bateria jest lepsza niż kondensator i superkondensator

Jeśli chcemy korzystać z trybu parkingowego bez dodatkowych ingerencji w układ elektryczny auta, to powinniśmy wybrać wideorejestrator z baterią. Aby tryb parkingowy działał w kamerze, która posiada kondensator będziemy musieli zapewnić mu stałe źródło zasilania, a to wiąże się albo z kupnem dodatkowych akcesoriów, albo z koniecznością ingerencji w elektrykę samochodu.

GDZIE KUPIĆ