Już na samym początku tego tekstu można postawić mocną, ale trudną do obalenia tezę – jeśli kamera samochodowa nie nagrywa w pętli, to nie powinno brać się jej pod uwagę przy kupnie tego typu urządzenia. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – nagrywanie w pętli zapewnia nam ciągłość nagrań niezależnie od pojemności karty microSD oraz tego, czy pamiętamy o tym, aby regularnie zwalniać na niej miejsce. Jeśli nagrywanie w pętli nie działa, to kierowca nie ma pewności, czy podczas prowadzenia nie zabraknie miejsca na nośniku danych. Taka sytuacja może doprowadzić natomiast do tego, że ważne wydarzenie drogowe, takie jak stłuczka, nie zostanie zarejestrowane ze względu na to, że kierowca nie zauważył komunikatu o przepełnieniu karty microSD i nie zwolnił na niej miejsca, aby móc dalej nagrywać.

Co to jest nagrywanie w pętli

Wiele osób, które stoi przed kupnem pierwszego rejestratora jazdy zadaje sobie pytanie – „nagrywanie w pętli, co to?”. Otóż odpowiedź jest bardzo prosta, kamery samochodowe nagrywające w pętli po zapełnieniu karty pamięci nie przestają nagrywać, ale nadpisują nowy materiał wideo na najstarszych nagraniach. W ten sposób stare filmy zarejestrowane za pomocą kamery samochodowej zostają automatycznie zastąpione nowszymi nagraniami. „Pętla” jest zatem symbolem tego, że rejestrator jazdy podłączony do źródła zasilania będzie nagrywał w „nieskończoność” – brak miejsca na karcie pamięci microSD nie jest dla niego problemem.

Jak ustawić nagrywanie w pętli

Nagrywanie w pętli stało się na szczęście standardem dla dużej części wideorejestratorów. Kamery takie jak Prido i7 PRO, Prido i7, czy też Prido i5 nagrywają w pętli z automatu. Oznacza to, że kierowca nie musi wykonywać żadnych akcji i zmieniać ustawień kamery samochodowej, żeby uruchomić tryb nagrywania w pętli. Po włożeniu karty pamięci do rejestratora Prido i podłączeniu go do zasilania kamera automatycznie się włączy i zacznie nagrywać w pętli.

Przed kupnem kamery samochodowej warto zweryfikować, czy posiada ona taką funkcję, ponieważ konieczność ręcznego aktywowania nagrywania w pętli może być dosyć uciążliwa. Dla przykładu, można wyobrazić sobie np. sytuację, w której kamera całkowicie się rozładowuje, ustawienia zostają cofnięte do ustawień fabrycznych, a my – zapominając o tym fakcie – rozpoczynamy trasę z zapełnioną kartą pamięci. Z rejestratorami działającymi tak, jak kamery samochodowe marki Prido nie mamy takiego problemu – urządzenie samo zadba o to, aby zawsze nagrywać w pętli.

Jak zabezpieczyć plik przed nadpisaniem

Część rejestratorów jazdy umożliwia kierowcy zabezpieczenie pliku przed nadpisaniem nawet wtedy, gdy kamera samochodowa nagrywa w pętli. Jak to zrobić? Zademonstrujemy na przykładzie kamery Prido i7 PRO.

Ręczne zabezpieczenie pliku

W rejestratorze jazdy Prido i7 PRO do ręcznego zabezpieczenia pliku wystarczy kliknięcie jednego przycisku. W momencie, gdy rejestrator jazdy nagrywa, a my nie chcemy, aby bieżące nagranie zostało nadpisane w trakcie nagrywania w pętli, wówczas klikamy przycisk MENU. Po kliknięciu przycisku obok czasu nagrania pojawi się żółty znak ostrzegawczy z wykrzyknikiem, który zastąpi czerwoną kropkę. Oznacza to, że aktualnie nagrywany materiał będzie zabezpieczony przed nadpisaniem.

Materiały zabezpieczone przed nadpisaniem są umieszczane na karcie microSD w oddzielnym folderze. Folder ten nie jest nadpisywany w trakcie nagrywania w pętli, zatem wszystkie pliki wideo, które się w nim znajdują są bezpieczne i usunąć może je jedynie użytkownik rejestratora samochodowego.

1. Wciśnięcie przycisku MENU/SOS zabezpieczy aktualne nagranie przed nadpisaniem
2. Pojawienie się żółtego trójkąta ostrzegawczego oznacza, że nagranie jest zabezpieczone

Automatyczne zabezpieczenie pliku

Istnieją sytuacje, w których ręczne zabezpieczenie pliku przed nadpisaniem nie jest możliwe. Do takich sytuacji należą np. wszelkiego rodzaju kolizje oraz szkody parkingowe. W przypadku tych pierwszych zabezpieczenie nie jest możliwe ze względu na to, że w trakcie wypadku ciężko wymagać od kierowcy, aby zajmował się wciskaniem przycisków wideorejestratora. W drugim przypadku kierowcy po prostu nie ma w aucie, więc fizycznie niemożliwym jest to, aby wcisnął on przycisk zabezpieczenia materiału.

Nie znaczy to oczywiście, że kamery samochodowe nie są na to przygotowane. Wspominana już Prido i7 Pro, ale i inne modele producenta takie jak Prido i7 czy Prido i5 rozwiązują ten problem dzięki zaawansowanemu czujnikowi przeciążeń (G-Sensorowi) zamontowanemu w wideorejestratorach. Gdy G-Sensor wyczuje większe niż standardowe przeciążenie, a takie występuje przy uderzeniu auta czy też gwałtownym hamowaniu, to automatycznie zabezpieczy aktualnie nagrywany materiał wideo. Dzięki temu kierowca może być pewien, że zdarzenie drogowe nie zostanie nadpisane podczas nagrywania w pętli. Identyczna zależność występuje w momencie, gdy auto zarejestruje przeciążenie znajdując się w trybie parkingowym. Gdy kamera wybudzi się, aby nagrać przyczynę przeciążenia, to nagranie zostanie w niej automatycznie zabezpieczone przed nadpisaniem.

GDZIE KUPIĆ